neděle 8. května 2016

Recenze: Wonderland - Země divů

Název: Wonderland - Země divů
Originální název: Wonderland
Autor: Jennifer Hillier
Nakladatelství: Baronet
Anotace: Země divů (Wonderland) je zábavní park v jednom malém americkém městě ve státě Washington. Park, v němž nechybí dům hrůzy či muzeum klaunů, funguje jako lákadlo pro turisty a současně zdroj obživy pro celé město. Přinejmenším do chvíle, kdy je v jeho areálu objeveno rozkládající se lidské tělo. Onoho dne, kdy je mrtvola nalezena, nastupuje coby zástupkyně šéfa místní policie Vanessa Castrová. A jako kdyby toho stále ještě nebylo málo, mizí rovněž mladý chlapec, který v zábavním parku pracoval. Vanessa, která začíná na obou případech pracovat, zjišťuje, že během posledních deseti let bylo podobných zmizení již více. Řádí zde snad kdosi, kdo unáší a vraždí mladé chlapce? A jak to všechno souvisí se zdejším zábavním parkem? Vanessa se přestěhovala do malého města, aby unikla své vlastní minulosti. Nepostavila ale místo toho sebe i svou rodinu rovnou do středu tajemné hry zákeřného vraha? Jenže tato hra teprve začíná a její konec nedokáže nikdo ani odhadnout..

Zábavní parky se díky své atmosféře stávají oblíbeným prostředím pro spoustu lidí a jejich příběhů. Omamné vůně, linoucí se na každém kroku - cukrová vata, jablka v karamelu, popkorn, sladké a slané. Hlasy a hudba, splývající v jeden hlasitý, živoucí organismus, který pulzuje celým parkem, přelévá se skrz park jako životodárná síla, která pohání běh parku. Jako by lunapark byl živým tvorem, který v symbióze nechává návštěvníky, aby si vzali kousek parku sebou, v srdci a vzpomínkách.
Přes všechno to pestrobarevné pozlátko, i v parku se mohou skrývat věci tak zlé, že mrazí do morku kostí. Spoustu knižních autorů již využilo motivu zábavního lunaparku. Místo, které přináší radost a smích, může skrývat i svá temná zákoutí, která jsou plná potenciálu pro horor či thriller.

Ani nevím, proč jsem se delší dobu vyhýbala detektivkám a thrillerům. Zvlášť spojením obojího - detektivnímu thrilleru! Wonderland upoutal můj zrak výraznou obálkou, ne nepodobnou starým Kingovkám. Vzhledem k mé silné nechuti ke klaunům, které velmi napomohl King se svým TO, byl Wonderland jasná volba - masochistická volba, ale jsem ráda, že jsem se maniakálním klaunem nenechala odradit! :)

Vanessa Castrová bere Seaside jako druhou šanci. Odprostit se od minulosti, začít s čistým štítem. I přes nízkou kriminalitu ji uvítá v Seaside práce - v proslulém místním zábavním parku je nalezena mrtvola. Pro Vanessu to není jen pracovní výzva, ale i propustka od myšlenek na minulost - do případu se vrhá po hlavě, i přesto, že zjišťuje, že pro vedení zdejšího policejního okrsku je očistit park je vrchní prioritou. Jak Vanessa zabředá dál a dál do případu, začíná chápat, že mrtvola, nalezená pod ruským kolem, není jen náhodná vražda. Některé věci by však měly zůstat pohřbeny..navždy. Je to i tento případ?

Země divů - Wonderland jsem dočetla se zatajeným dechem. Po několika mylných teorií, kdo je vrah, mi rozuzlení vzalo dech. Hilier prostě umí! Nejdůležitějším tahounem detektivky je napětí, v těsném závěsu s  dobrou pointou. Wonderland nenechá čtenáře jen tak spát. Sama jsem četla dlouho do noci, abych se dozvěděla, jak kniha skončí. Hilier umí skvěle stupňovat napětí, držet čtenáře napnutého jako strunu. Seznámení s příběhem Wonderlandu je jako poznat nového člověka. Zdvořile mu vplujete do života. Poznáváte ho, včetně prostředí, v jakém žije. Po nějakém čase se stane vaší součástí, jeho přítomnost je pro vás samozřejmá. Ve chvíli, kdy vám vyjeví všechna svá temná tajemství a odchází navždy pryč, zůstane po něm černá díra, naplněná melancholií a nostalgií. Takový je příběh Wonderlandu.

Hilier má skvěle vykreslené charaktery, pohybující se v živě vykresleném prostředí. Dokážu si představit Zemi divů jako skvělý seriál, nebo film - některé knihy v sobě tohle prostě mají - potenciál okouzlit i nečtenáře přenesením na plátno. Nebudu lhát - jsem z Wonderlandu nadšená. V současné době vychází i další kniha od autorky - Řezník, na kterého si rozhodně posviťte. Pokud bude držet standard kvality Wonderlandu, bude skvělým přírůstkem do poličky s napínavými thrilleroidními příběhy, které si podmaní vaši mysl (a taky občas i potřebu spát :) ). Jedno malé nevýznamné plus pro mě je narážka na Mary Shaw.. znáte? Strašidelný příběh o ženě, která milovala své loutky tolik, že něco z mála jejího vyhasínajího života zůstalo i v samotných loutkách.. Filmové zpracování ZDE /odkaz na cbdb.cz/. Miluju narážky v knížkách, člověka vždy zahřeje u srdce, když najde skryté easter egg v knize, či hře..

Velkým dalším plusem pro knihu je místo, kde se odehrává. Například takový Lunapark od Kinga je naprosto luxusní záležitost, která z atmosféry zábavního parku vyčerpala, co se dá a přeměnila je v trhavý proud melancholických záblesků a vzpomínek. Wonderland se na melancholické vlně sveze také, ale strhne  sebou i proud strachu a napětí, který do svých spárů chytí a jen tak nepustí. Doporučuji Zemi divů - Wonderland všemi deseti - na mou duši, na psí uši, na kočičí svědomí ! :)

Wonderland - Země divů od Jennifer Hillier v elektronické podobě můžete zakoupit ZDE - stejně jako spoustu dalšího žrádélka pro věčně hladové čtečky! :)