Recenze: Květy z půdy

Název: Květy z půdy
Originální název: Flowers in the Attic
Autor: Virginia C. Andrews
Rok vydání v ČR: 2014 (1993 Ikar)
Nakladatelství: Moba

Počet stran: 384
Anotace: Květy z půdy jsou první částí pětidílné rodinné ságy o lásce a nenávisti. Christopher, Cathy, Carrie a Cory, čtyři krásné blonďaté, modrooké děti, všemi lidmi přezdívané jako Drážďánské panenky. V době, kdy jejich příběh začíná, jsou Carrie a Cory malá pětiletá dvojčátka, Cathy je dvanáct a Christopherovi čtrnáct let. Žijí se svými rodiči, Chrisem Dollangerem a Corrinou Dollangerovou, v krásném malém rodinném domku. Jenže všechno se jednoho dne zhroutí. Jejich otec má narozeniny, společně s matkou mu připraví oslavu a netrpělivě čekají, až přijede z práce. Jenže on už nikdy nepřijede, měl smrtelnou autonehodu. Protože to byl právě on, kdo živil celou rodinu, nastane krize. Corrina nic neumí, nemá práci, je zhroucená ze smrti svého manžela a nedokáže uživit čtyři malé děti.

Krev není voda, říká se. Žijeme však ve světě, kdy materialismus a požitkářství, touha vlastnit, být majetný, mít moc - žene člověka kupředu napříč špatnými rozhodnutími. Účel světí prostředky, věta, která se stává mantrou pro člověka, který zaprodá svou lidskost pro pár barevných papírků a lesklých cetek.

Příběh je vyprávěn z pohledu Cathy – druhé nejstarší ze sourozenců. Celkem jsou čtyři – Cathy, starší Chris a mladší dvojčata – Cory a Carrie. Žijí v krásném domě s milou maminkou a tím nejlepším tátou. Vyrůstají v prostředí přetékajícím láskou a dětství se zdá jako jeden dlouhý letní den. Nad jedním slunečným dnem se však stáhnou mračna a zatemní laskavé paprsky slunce. Tragická autonehoda připraví děti o otce a ženu o muže. Dům, zatížený hypotékou, se stává přepychem, který si matka samoživitelka nemůže dovolit. Maminka však něco musí udělat – jediné východisko, které se jí nabízí, nebude procházka růžovou zahradou…

Upřímně, i přesto, že hodnotím knihy většinou čtyřmi hvězdičkami v průměru (ne, nejsem tak hodná, pouze mám očividně čuch na knihy, o kterých již dopředu vím, že se mi budou líbit :)), tak nenarážím často na knihy, které by mi vyrazily dech.
Věřím, že příležitostným, sluníčkovým nebo čtenářům oddychové četby Květy z půdy opravdu vyrazily dech. Není to typický klišé příběh ze života. Hodně čtenářů zasáhne realističnost a kapka naturalismu, který tato kniha nabízí..

Já jsem však kruťák, mě už v knihách nic nerozhází :) Květy si mě získaly něčím jiným… A to především svou atmosférou, která byla naprosto skvělá. Autorka skvěle vykreslila napětí mezi dospívajícím chlapcem a dívkou. Sladkou nevinnost a naivitu dvou nejmladších sourozenců. Pocity, skoro až hmatatelné, se vznáší na každé stránce. Víra, důvěra, naivita, empatie, zhrzení, zklamání, něvěřícnost, optimismus, negativismus, a hlavně LÁSKA. Ať je tento příběh jakkoliv hrozným osudem pro malé děti, nemění to nic na tom, že je to skvělá kniha, která by měla být zabalena společně s kapesníky a upozorněním. Tahle kniha je o lásce. Láska není striktně jen milostná. Láska k Bohu, láska k majetku, mateřská láska.. Nechte se pohltit příběhem o lásce, ať už je jakákoliv..

Všude se uvádí, že je to podle skutečné události. To mi nedalo a trochu jsem pátrala. Virginia v mládí utrpěla vážné poranění zad, kdy byla hospitalizovaná v nemocnici. Zde se setkává s doktorem, který údajně měl pocházet z rodiny, o které je tento příběh napsán - na půdě měl být držen dlouhých šest let. O pravdivosti se však spekuluje..Kdo by se chtěl kouknout na vlastní oči, může zde: http://www.completevca.com/bio_truestory.shtml

Pravda, či fikce, je mi to jedno. Kniha je psána stylem, který se čtenáři vryje pod kůži a nepustí se. Šokující, emotivní - má rozhodně čím ohromit. Zařazuji ji mezi nejlepší knihy, které jsem v roce 2015 přečetla. Rozhodně ji doporučuji - do podzimního nostalgického počasí se hodí. Recenze je dost krátká, můžete si říct, nicméně tato kniha nabízí dost spoilerů, které nevědomky mohou vyklouznout... a to já vám neudělám :)

Knihu si v e-podobě můžete zakoupit zde:  KLIK

Děkuji internetovému knihkupectví Palmknihy.cz za možnost přečtení této knihy, která v elektronické knihovničce získala čestné místo.. Rozhodně se k ní v budoucnu vrátím... :)