Recenze: Demonata

Název: Demonata
Originální název: Lord Loss

Autor: Darren Shan
Rok vydání v ČR: 2010
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 216
Anotace: Grubbs Grady je docela normální teenager - tedy dokud jednoho dne nezjistí, že na jeho rodině spočívá prastará kletba. A když se poprvé setká s Lordem Lítost a jeho ďábelskými nohsledy, zjistí tři zásadní věci:
- Svět je zvrácený...
- Magie existuje...
- Démoni jsou skuteční...
Doufá, že už nikdy znovu neprožije takovou strašlivou noc plnou smrti a temnoty. Ale plete se..

Svět je plný nástrah, tajemství,  černějších než noc... a je plný dveří – dveří do jiných dimenzí, světů a životů těch, kteří budou o život usilovat vám... Tohle bolestivé poznání čeká na Grubbse Gradyho - obyčejného puberťáka z normální rodiny. Na první pohled normální rodiny, jak Grubbs zjišťuje. Při podrobnějším prozkoumání se dá najít háček. Co háček, to už je doslova hák! Rodinná kletba, která sužuje rodinu Gradyů už několik generací, nespí na vavřínech a stále se činí. Grubbs za strašlivých okolností zjišťuje, proč se z něj a jeho sestry rodiče mermomocí snažili vychovat šachového génia - zdánlivá malichernost jako nepovedené partie se nyní mění v noční můru...

Připravte se na nejnapínavější šachovou partii, která kdy byla sehrána!

Darren Shan vsadil na úspěšný motiv z předchozích knih - čtenářům představuje svět, v jakém žijeme. S drobnou úpravou - démoni jsou skuteční a hledají jakoukoli skulinku, kterou by proklouzli do našich životů. Obyčejný chlapec je z nezvratných okolností donucen vzdát se života, který žil. Po jeho boku se objevuje pevný bod - dospělý, který je zasvěcen do muk, které Grubbs prožívá. Z pevného bodu se stává ,,průvodce", ne nepodobný deus ex machina - /kde se vzal, tu se vzal/, ale je připraven být nápodobný Grubbsovi v těžkých chvílích. Koncept chlapce s mužem Shan už využil v sérii o upírském pomocníkovi. Očividně se uchytil :)

Shan dokáže brilantně vykreslit hutnou atmosféru a rozhodně se s ničím nepáře /zvlášť se střevy, ty páře dost rád/. Popisy, mnohdy až nechutně zabíhající do děsivých podrobností, jsou šokující. Shan však sází na to, že jeho čtenáři už mají silný žaludek z předchozích knih. To, co by jinak odradilo od dalšího čtení, působí hypnosticky a nutí otáčet stránku za stránkou.
S nadsázkou se dá říci, že Shan, ať už chtěně, nebo nechtěně, čtenářům zobrazuje, že krvelační démoni, kteří existují a touží jen po vaší krvi jsou srovnatelní s těmi, kteří žijí v našich hlavách.. Myšlenky, představy, vzpomínky.. mocné zbraně, které dokážou ublížit. Psychika, ochranná zeď kolem nás všech, je neustále zkoušená každý den. Po traumatickém zážitku zdi praskají a bortí se. Člověk v sobě musí najít to nejlepší, co v něm je, spojit to s pevnou vůlí a vybudovat tyto zdi znovu. Hlavní hrdina příběhu, Grubbs, se ocitá v těžkém životním okamžiku, kdy je jeho psychika těžce zkoušena. Shan klade v knize důraz na nesnadný boj, který Grubbs svádí sám se sebou.. Zmítání se v pochybách, snaze vymanit se z příšerných vzpomínek a začít znovu.

Shan sází především na chytlavý a šokující příběh. Nefigurují v něm příliš propracované postavy - což výjimečně není na škodu. V knize je charakterů tak akorát - čtenář se rozhodně neztratí v popisech postav. Není třeba se ani bát složitých flashbacků - skoků v čase, na to Shan nehraje, v Demonatě razí teorii - v jednoduchosti je krása. Odráží se to i na tloušťce knihy, která má pouhých 216 stran, což se v dnešní době bere jako útlá knížečka (zvlášť pokud dáte Demonatu na poličku vedle Písně ledu a ohně).
Velkým, významným plusem je originální příběh, který překvapí. Pokud má Shan v zásobě ještě pár takových nápadů, máme se na co těšit :)

Je dobré mít při ruce připravený druhý díl (sága Demonata v současné chvíli čítá 10 knih), protože kniha uteče jako voda a Shan ví, jak čtenáře napnout jako strunu. Demonatu doporučuji čtenářům, kteří věří svému žaludku a jsou připraveni na originální příběh s nejzážívnější šachovou partií, o které kdy mohli číst + jako bonus pár ohavných démonů v balíčku zdarma. Knihu a její další díly můžete zakoupit ZDE.

Děkuji mnohokrát internetovému knihkupectví dobre-knihy.cz za možnost přečíst si tuhle knihu.