Recenze: Babička pozdravuje a omlouvá se

Název: Babička pozdravuje a omlouvá se
Originální název: Min mormor  hälsar och säger förlåt
Autor: Fredrik Backman

Rok vydání v ČR: 2015
Nakladatelství: Host
Počet stran: 450
Anotace: Zábavný a napínavý příběh plný nečekaných setkání, nepravděpodobných přátelství a obrovské síly pohádek a fantazie. Else je sedm, vlastně skoro osm. Její babičce je sedmdesát sedm, vlastně skoro sedmdesát osm. O Else dospělí říkají, že je na svůj věk vyspělá, ale ve skutečnosti jim připadá otravná. O babičce tvrdí, že je ohromně čilá, i když tím myslí, že jim přijde bláznivá. Elsa je jiná než ostatní. Nemá jiné kamarády než babičku, ale jí to nevadí. Babička jí totiž vypráví úžasné příběhy o kouzelné říši, kde není normální nikdo a nic a být jiný je tam největší výhodou. Jenže i v nejkrásnějších pohádkách se občas objeví zlý drak a do boje proti nepříteli se musí Elsa vydat úplně sama. Má totiž doručit tajemný dopis a adresátovi vyřídit, že se babička omlouvá a pozdravuje. Netuší, že v rukou drží klíč k největšímu a nejdůležitějšímu dobrodružství, které se kdy v říši fantazie odehrálo.

Že psát umí, dokázal Fredrik Backman již svým románem Muž jménem Ove. Nevrlý stařík si získal tisíce fanoušků napříč světem a Česká republika nebyla výjimkou. Nakladatelství nelenilo a po krátké době nedočkavým čtenářům přináší další Backmanovskou perličku s podivuhodným názvem Babička pozdravuje a omlouvá se.

Malá Elsa je prostě jiná. Zanedlouho jí bude osm let. Dospělí říkají, cituji, je tak vyspělá na svůj věk (přeloženo do dospělácké řeči – vlastně trochu otravná). Jediným parťákem, který má pro Elsu pochopení, je babička. Tahle stará dáma je na svůj věk zase až příliš potrhlá a své dceři, mamince Elsy, působí občas nemalé starosti. Co na tom, že Elsa nemá kamarády vrstevníky, babička hravě tuhle pozici zaplní. Nejraději vypráví Else příběhy a pohádky z magické říše, kde nikdo není normální. S babičkou je svět prostě lepší a hlavně, kouzelný.
Na rozdíl od pohádek, nic netrvá věčně. Babička Else uloží důležitý úkol – doručit tajemný dopis a příjemci vyřídit, že babička pozdravuje a omlouvá se. Elsa má před sebou dobrodružství mnohem větších rozměrů, než tuší.. Stačí překročit hranici a nic už nebude takové, jako dřív. Je skoro osmiletá Elsa připravená na tuto cestu?

Víte, Backman mi trochu připomíná Greena. Green ždímá ze čtenáře slzy a smích, v jeho dílech má hlavní roli láska, mezi mužem a ženou (děvčaty a chlapci, chcete-li). Backman má podobný talent čtenáře rozbrečet i rozesmát, stejně tak do hlavní role staví lásku – nejenom však lásku romantickou, mezi mužem a ženou. Láska má spoustu podob. Tajná láska, zakázaná láska, nešťastná láska, mateřská láska… Láska z jeho knih tryská ve všech svých podobách. Věřím, že se najde dost čtenářů, kteří mají podobně silné pouto se svou babičkou jako Elsa. Protože i to je láska :)

Charaktery v knize jsou velmi reálně vykresleny. Mnozí v postavách poznají svého souseda, kamaráda, známého. Není těžké se ponořit do knihy, tenhle příběh se může odehrávat kdekoliv a kdykoliv. Realističnost knihy a příběhu je jen příjemný bonus, kterého se čtenáři dostane. Kniha NENABÍZÍ žádná hluchá a slepá místa, žádné nudné odbočky, které čtenář znuděně přeskáče. Naopak, vše do sebe zapadá, jako do velké skládačky. Děj má spád, čtení rychle utíká a čtenář má možnost domýšlet si: jak to vlastně je, jak to bude dál?

Babička pozdravuje a omlouvá se nabízí originální a dobře promyšlený příběh, který nenechá jedno oko suché. Rozličné postavy, které svým vystupováním a projevy jsou tak reálné, téměř hmatatelné. Věřím také, že se najde hodně čtenářů, kteří si Babičku impulsivně koupí hlavně kvůli její krásné obálce. Ano, přiznávám se, ze stejného důvodu jsem si koupila Muž jménem Ove :)

Doporučuji všem, kteří mají chuť na něco ze života (byť fiktivního, ale kdo ví), chuť se zasmát, pobrečet si a hlavně – přečíst si dobrý příběh. Protože Babička to všechno v sobě má.

Děkuji mnohokrát knihkupectví s elektronickými knihami, Palmknihy.cz, kde tuto báječnou knihu můžete zakoupit ZDE jako e-book a zaplnit svou čtečku dobrým čtením :)