Recenze: Muž jménem Ove

Název: Muž jménem Ove
Originální název: En man so heter Ove
Autor: Fredrik Backman
Rok vydání v ČR: 2015
Nakladatelství: Host
Počet stran:  333
Moje anotace: Ovemu je padesátdevět let. Vlastní řadový domek (již řádně splacený), v garáži mu trůní několikátý Saab (ne jako tomu pitomci odvedle, co si koupil audinu...audinu!) a žije si svůj život. Každé ráno vyráží na kontrolní obchůzku (Dodržují všichni zákazové tabulky? Neparkuje někdo na parkovišti déle než 24 hodin? Jsou všechna kola schovaná v přístěnku a ne venku? Je Oveho garáž zamčená?). Jeho každodenní rutinu naruší nově přistěhovaní sousedi. Jakýsi blonďatý mameluk mu přívěsem nabourá do poštovní schránky. Nečetl snad ceduli zákaz ježdění autem v obytné zóně?! To neumí ani pořádně zacouvat s přívěsem?! A jak si vůbec dovoluje vyrušit Oveho, který se ve svém domě poklidně pokouší o sebevraždu? Očividně dnešní den nebude ten poslední...přece to Ove nenechá jen tak. Ti dnešní mameluci, koupí si japonské autíčko a ani neumí zaparkovat s přívěsem....

****

V zahraničních recenzích čtenáři častují Oveho nejčastěji přezdívkou ,,The old grumpy man". Náš krásný mateřský jazyk by Oveho nazval prostě Bručounem. Zapšklý, rozmrzelý, bručounský, morous... Býval Ove vždy takový? Stalo se mu něco, co zapříčinilo jeho mrzoutství?
Kniha příjemného formátu s nádherně vyvedenou obálkou zve čtenáře zjistit, jaký vlastně Ove je.../plus doprovodná dobrodružství ohledně jeho Saabu, přátelství s Kocourem (který nerad kadí u cizích lidí doma) a pro romantiky je tu i důležitá linka - Sonja, která Ovemu prozářila svět barvami, na které by celý vzorník RAL o počtu 213 barevných odstínů, nestačil.)
Dost často je román přirovnávaný ke Staříkovi, který vylezl z okna a zmizel, který jsem však nečetla, takže vám srovnání nedám.

Kniha je psána humorným, sarkastickým a mrzoutským stylem hlavního hrdiny.
Ove je a byl i v mládí zvláštní. Zamlklý, pracovitý a zásaditý mladík, který neměl snadný osud, ale dokázal jej přijmout za součást svého života. V jeho světě panuje řád a předem daná pravidla. A jak je pravidlem - protiklady se přitahují - zamiluje se Ove do svého opaku - Sonji, usměvavé a pozitivní krásky, která má víru v lidi a dobrotu v nich. Ví, že pod Oveho mrzoutským obalem se skrývá dobrý člověk.

Kniha se mi moc líbila. Ove je se svým myšlením oříšek pro své okolí, nejednou své sousedy připraví o řeč typicky ,,Oveovským" výrokem. Mrzutý mrzutec si čtenáře dokáže získat už jen tím, jaký je. Příběh o životě jednoho zajímavého muže - bručounů je na světě dost, ale ne v kždém se skrývá pod povrchem vcelku milouš.  Bohužel občas realita uštědří pěknou facku - rádi čtete o tom, jaký Ove je, jak hloupě se stařík, který se ocitl v jiné době, vyjadřuje k počítačům a pokroku všeobecně, uchechtáváte se nad jeho poznámkami a tím, jak to sousedovi nandal... ale zkuste si opačnou roli. Jste nevinný prodavač počítačů, do obchodu vám nakročí nabručený stařík, který chce ,prostě počítač". Nemá cenu vysvětlovat rozdíl mezi iPadem a stolním pc. V jeho očích jste prostě blbec, který ho nechápe. Vždyť chce sakra počítač a říká vám to, ne?!!!

(tato recenze je věnována všem nebohým postavám, kterým to Ove fakt ošklivě nandal).

Zkrátka, o Bručounech je vtipné číst, ale horší je s nimi vyjít. Ne každý je optimistický a vstřícný jako jeho žena, nebo nová sousedka. Zrovna teď - pracuji v koupelnovém studiu. Přistoupí Stařík ala Ove. Chce rekonstrukci koupelny. Cože?! Platit za zaměření a vytvoření grafického návrhu koupelny? To snad tam někdo zadarmo přijede a zaměří a na místě vypočítá, kolik to bude stát a hned řekne, kdy to bude hotové ne?! A to jako musí mít vybrané konkrétní zařizovací předměty? To nejde nacenit něco, aby se to pak změnilo a změnilo a změnilo a změnilo? Ne, nejde pane. Po odpovědi následuje barevný semafor promítaný na staříkově obličeji - rudá, fialová, modrá, bílá. Neidentifikovatelné supění a chrochtání. Další kakofonické zvuky, které nejdou popsat slovy. ,,To jste teda pitomá firma" a odchod. A tohle je zákazník ala Ove. On je chytrý, vy jste idiot ve svém oboru. Kéž by každý Bručoun jako Ove skrýval poklad pod svým hrudním košem. V naprosté většině případů Bručoun zůstává Bručounem.

Nenechte se však odradit - Muž jménem Ove je zdřilý román o neobyčejném muži plném obyčejů, které striktně dodržuje - až na výjimky. Smích a možný pláč v balení zdarma. Román, který vás rozesměje a rozbrečí zároveň? Houby Green, OVE! :)