středa 14. ledna 2015

Recenze: Etiketa & Špionáž


Název:
Etiketa a Špionáž
Originální název: 

Autor: Gail Carriger
Rok vydání v ČR: 2014
Nakladatelství: CooBoo

Počet stran: 288
Anotace: Čtrnáctiletá Sofronie dává svojí mamince pořádně zabrat. Proto Sofronii zapíše do Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek. Tenhle penzionát je… tak trochu jiný. Dívky se tu sice učí tanci, jak se správně šatit a etiketě povšechně, ale také opravdové špionáži – samozřejmě při zachování nejvybranějších mravů. Sofronie a její přítelkyně čeká vskutku strhující první rok!








Sofronie je jiná, než ostatní dívky v jejím věku. Nezajímají ji šperky, krásné šaty a správná etiketa. Zato lumpárny, technické věcičky a vynálezy - to je jiná! Není divu, že si s ní její matka, správná viktoriánská žena, neví rady. Jaké štěstí, že se mademoiselle Geraldina  nad ní slituje a uvolí se vzít si Sofronii na zkoušku do svého Penzionátu pro kvalitní přípravu mladých dívek. Věci však nejsou takové, jaké se na první pohled můžou zdát..


Knižní trailer


Tato kniha zve čtenáře prožít netypické dobrodružství v okouzlujícím období viktoriánské éry. Autorka skvěle zkombinovala zdánlivě nemožné na pozadí významného rozvoje technických inovací - nádherné šaty a vybrané způsoby společně s vražednými instinkty a uměním špionáže. Že to k sobě nejde? Ale co vás nemá, Mata Hari by vám mohla vyprávět..

Osobně bych Etiketu a Špionáž doporučila věkové kategorii 13-15. Nevím, zda jsem již ta stará bréca, nebo ztrácím svůj smysl pro humor, ale věřím, že by se mi kniha líbila více, kdybych byla v této věkové kategorii. Bude mi 22 let a kniha se mi líbila, přesto mám neodbytný pocit, že bych si jí více užila, kdyby zápletka byla více propracovanější, stejně tak postavy a jejich charakter.

Na Sofronii, stejně tak na její neobvyklé jméno, jsem si musela zvyknout. Od fracka jsem ji přehodnotila jako uličnickou mladou ještěrku s potenciálem na skvělé vylomeniny. Vedlejší postavy byly fajn, ale jak jsem již zmínila výše, za lepší propracované hrdiny bych se nezlobila..

U některých pasáží jsem si říkala - to snad není (technicky) možné! Neustále jsem se pozastavovala nad téměř atletickými a olympijské medaile-hodnými výkony hlavní hrdinky. Měla jsem nutkání vrtat do realistické stránky pohledu - na rovinu, nejsem člověk, co přílišně hnípe a hledá chyby v knihách, ale mám ráda (i u fantasy a jiných žánrů), když je vše tak, jak má být.

Myšleno je tím, že pokud hrdina v jednom kuse provádí mistrovské vylomeniny a není přitom roky trénovaný nindža vychovaný himalájskými mnichy, nebo prostě ultra hrdina z povolání, který usilovně trénoval, nebo ho kousl radioaktivní hmyzák, neberu to.

Ale pokud mi předhodíte náctiletou holku, co vyskočí z rozjetého kuchyňského výtahu
malým okénkem, trochu začnu mít tik v oku (Je na místě podotknout, že zde se již projevuje stárnutí a přeměna ve staré, bručounské torpédo).

Další věc, která mě mírně iritovala a mátla - občas jsem prostě nevěděla, kdo na koho mluví. Přiznávám - nevím, zda je chyba v psaní, v překladu, nebo prostě mezi čtenářem (mnou) a knihou (pravděpodobná varianta), ale párkrát jsem se v textu ztratila a musela se vrátit o pár řádek zpět. Stejně tak nemusím kombinování ich-formy a er-formy. Buď jedna, nebo druhá. Obě dvě prosím ne.


Za co však knihu a autorku chválím, je jednoznačně zvýraznění steampunku. Přiznám se, že jsem čekala nějakou výpravnou steampunkovou akci, ale steampunk je jen pozadí pro dokreslení parádní atmosféry. Škoda. Pokud nevíte, co steampunk je, doporučím si přečíst článek na tetičce Wiki - http://cs.wikipedia.org/wiki/Steampunk  :)

Plus pro tuto knihu jsou: originální prostředí, postavy a příběh. Až na pár drobností, které jsem vyčetla výše, je kniha super oddychovka, která rozhodně zabaví :)




1 komentář:

  1. Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

    Kolektivní rozum Obchodníci, kteří využívají eToro's CopyTrader™, mají o 60% větší pravděpodobnost ziskovosti

    Otevřené obchody na eToro - 227,651,647

    OdpovědětVymazat