Název: Zahrada nesmrtelnosti 1: Past
Originální název: The Chemical Garden 1: Wither

Autor: Lauren DeStefano
Rok vydání v ČR: 2012
Nakladatelství: Fortuna Libri

Počet stran: 368
Anotace: Co kdybyste se dozvěděli, kdy – na den přesně – zemřete? Díky moderní vědě se každá lidská bytost stává tikající časovanou genetickou bombou. Bezohledné manipulace s genetickými informacemi způsobí, že muži se dožívají pouze dvaceti pěti let a ženy dokonce jen dvaceti. V této bezútěšné době jsou mladé dívky unášeny a nuceny žít v polygamním manželství, aby odvrátily hrozbu, že lidstvo vymře. Tento osud čeká i šestnáctiletou Rhine Elleryovou. Je unesena, aby se stala jednou z vyvolených nevěst a vstupuje do světa bohatství a privilegií. Přestože její manžel Linden k ní chová opravdové city, jediným cílem Rhine je útěk – chce najít svého bratra-dvojče a vrátit se domů. Ale Rhine se musí vypořádat s více problémy, než jak znovu získat svobodu. Lindenův excentrický otec je odhodlán najít protilátku na genetický virus, díky kterému mu hrozí ztráta syna, i když to znamená jít přes mrtvoly, aby prověřil své experimenty...

Nacházíme se v budoucím světě, kdy se vinou genetických mutací muži dožívají 25 let a ženy 20 let. Život už rozhodně není takový, jaký býval. Spousta států a měst zmizela z map a před námi se snáší pochmurná vize uspěchaného světa, kde lidé umírají příliš mladí. Stále mezi nimi žijí lidé z takzvané první generace, kteří se narodili v době, kdy se s genetickými modifikacemi teprve začínalo.
Cílem bylo dosáhnout vymýcení nemocí, posílení zdravého DNA a vylepšení odolnosti proti nemocem. Avšak jak už to bývá, hra na bohy lidstvu nepřinesla nic dobrého. Ze snahy několik nemocí odstranit, se zrodil jeden virus, proti kterému jsou lidé bezmocní. Ve věku dvaceti pěti let u mužů dvaceti let u žen, propukne horečka, která stejně jako kdysi AIDS, oslabí imunitu a postupně člověka zabije. Proč u hranice 20-25 let, to nikdo netuší.

Bohatí, kteří si to mohou dovolit, nechávají unášet mladé dívky pro své syny. S nadějí doufají, že potomci, kteří se narodí přirozenou cestou, budou zdraví a virus se u nich neprojeví. Dívky jsou nuceny žít v manželství s chlapcem, kterého nikdy předtím neviděly a s dalšími dívkami, které jsou jejich spolumanželky. Na co jednu manželku, když si mohou chlapci dovolit vybírat?

Stejný osud postihne i hlavní hrdinku Rein, která se přihlásí na podvodný inzerát, nabízející práci. Je společně s dalšími dívkami, Jennou a Cecily, odvlečena na přepychové panství. Zde žije Linden, který se má stát jejich manželem. Rose, Lindenova první manželka, dosáhla hranice dvaceti let, umírá a dívky jsou její náhradou. Rein se postupně sbližuje s ostatními dívkami a proti své vůli v ní vzbuzuje nějaké city i Linden. Nevzdává se však své naděje na útek, protože tam někde venku na ni čeká její bratr, který netuší, co se jí stalo. Myšlenka na shledání jí drží při životě a dodává jí sílu přežít v domě, který za luxusním nábytkem, krásnými šaty a ochotným služebnictvem skrývá spoustu netušených a zlověstných věcí. Úmysly, které jsou zahaleny hávem pomyslné snahy zachránit celé lidstvo výrobou léku. Světí však účel vždy prostředky?

Na Past můžete najít dva rozdílné názory. Jedni knihu milují, druzí ji nemůžou vystát. Já se přikláním k příznivému ohodnocení knihy. Dílo je však prvotinou autorky, nebudu vám nalhávat, že to není poznat.

Pro příznivé ohodnocení knihy pro mě byl zásadní fakt, že příběh nepostrádá originalitu. Naopak, s podobným příběhem jsem se nesetkala a bylo to příjemné překvapení. Nepřestávám žasnout nad příběhy, světy a postavami, které spisovatelé v dystopických, postapokalyptických (a dalších označeních, kde to pro lidstvo v alternativním budoucnu není moc dobré :D) románech dokážou stvořit. Kniha obsahuje všemi milované zvraty děje, které lze těžko očekávat - a to já ráda. Zahrada Nesmrtelnosti: Past je psána lehce a čtivě, i přes svou temnou vizi budoucnosti, se dá označit jako oddechová.

Pro negativní ohodnocení knihy nahrává klasický nešvar knižních  prvotin - nevyužitý potenciál. Autorka vytvořila obraz světa budoucího na základě současného reálného světa. Pro čtenáře je tedy lehké představit si zhruba prostředí, ve kterém se ocitá a to autorce asi stačí. Kniha nám poodhrne závoj minulosti, bohužel pouze pro zjištění pár stručných informací - lidé umírají mladí, Amerika přežila katastrofu, která smetla většinu kontinentů z povrchu zemského, pár lidí che najít lék a to je vše.

Lze předpokládat, že autorka si může chtít nechat tajemství pro odhalení více detailnějšího vysvětlení pro následující díly (Zahrada nesmrtelnosti je trilogie), bohužel pro úvod do příběhu je to celkem málo. První díl má navnadit, nadchnout pro pokračování.

Postavy se přímo vybízejí k tomu, aby si je čtenář oblíbil. Mají příslib více rozvinutého charakteru a myšlenek, popisů jdoucích do hloubky emocí daného jedince, které by čtenáře sžily s postavou - a na to jsem čekala. Bohužel zůstává pouze u tohoto příslibu. Více dobře vykreslených a popsaných emocí - strach, pochyby, naděje, nejistota..cokoliv.

Upřímně doufám, že s druhým dílem se postavy více emočně otevřou a vůbec bych se nezlobila za vyprávění z dvou pohledů. Uvidíme! :)

Věřím, že i přesto se bude hodně čtenářům kniha líbit (patřím mezi ně) a doporučuji tedy knihu přečíst.