RC Review: Saeculum

Saeculum
Originální název: Saeculum

Autor: Ursula Poznanski
Rok vydání v ČR: 2014
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 496
Anotace:  Strávit pět dní v hlubokém lese a zkusit žít jako ve středověku vypadalo jako výborný nápad. Bastian by si však tento zážitek v klidu odpustil. S účastí na výpravě souhlasil jen kvůli své lásce Sandře.
Parta dobrodruhů se vydává na cestu i přesto, že místo, kde chtějí tábořit, bylo kdysi prokleto. Staré povídačky o tom, že kdo do lesa vstoupí, nevrátí se už zpět, nikdo nebere vážně. Během první noci přijde prudká bouře a z tábora zmizí první člen výpravy. Zbydou jen podivné vzkazy vyryté do kůry stromu. Když se ho ostatní vydají hledat, začnou bloudit. Pak se ztratí další z nich…
Jak velkou udělali chybu, když nebrali varování vážně? Nechá je les odejít ?

Když jsem prvně četla anotaci Saeculum, pomyslela jsem si: To bude obšlehnutá Záhada Blair Witch. Pro ty, kteří se bojí této možnosti, mám dobrou zprávu - mýlila jsem se jak ta jedle.

Bastien by se rád sblížil se Sandrou a shledává, že díky milé blondýnce se zelenýma očima dělá věci, které by jinak nedělal. Jak jinak vysvětlit, že se ocitl na středověkém jarmarku a sleduje rytířský souboj? On, který jinak celý den leží zahrabaný v učebnicích medicíny, aby dokázal svému tátovi, že na to má. Že dokáže vystudovat medicínu a bude lepším lékařem než otec, kterému jde jen o prestiž a dobré jméno, než o pacienty a jejich zdraví.

Sandra Bastiena pozve na LARP, pětidenní akci v lese. Bastien, nevěda, co ho čeká, souhlasí. Saeculum, larpová skupina se orientuje na dobu čtrnáctého století. Vše, co bylo vyrobeno později, se nesmí při akci objevit. Pět dní bez mobilů, léků, brýlí, konzerv a všech ostatních vymožeností. Pouze lidí a jejich fiktivní charaktery, kteří se ocitají ve čtrnáctém století. Bastien se přesvědčí, že změna vzduchu a trocha nekonvenční zábavy mu neuškodí. Jediné, co trochu narušuje dobrou atmosféru, je Dora, věštkyně, která neustále omílá starodávnou kletbu, která údajně obchází v lesích, kam mají namířeno. Kdo by ale věřil takovým blábolům, myslí si Bastien?

Zdání idylicky stráveného času s novými přáteli (pokud si dokážete zvyknout na alternativu klasického splachovacího záchodu, kterou představuje latrína - hluboko vykopaná jáma, kam si bez rozdílu pohlaví chodí ulevovat každý člen skupiny, alternativu chutného nezdravého jídla v podobě rozblemcané kaše bez chuti a podobných zábavných vylomenin ze čtrnáctého století) se začíná rozplývat v okamžiku, kdy zmizí člen skupiny. Postupná nejistota se navyšuje v paniku ve chvíli, kdy zmizí další lidé. Na místech, kde lidé zmizeli, nachází podivné vzkazy, které vzhledem a obsahem jakoby vypadly ze starodávné kletby, kterou je strašila Dora. Záložní telefony, které schraňovali organizátoři, zmizely, společně se spojením s vnějším světem. Les se již nezdá tak neškodný jako na začátku. Něco v něm je a to něco se rozhodlo, že je nepustí.

Jak jsem již psala v úvodu, čekala jsem něco na způsob Záhady Blair Witch. Jak jsem se zmýlila! Kniha je nečekaná, houpe se a vlnách mystična a paranormality, a pak Vás tvrdou měrou srazí na suchou zem, kde se realita střetává s fantazií. Napínavý děj, rychlý spád událostí, které naberou neočekávaný směr, to vše v kombinaci se sympatickými (i méně sympatickými) postavami tvoří poutavou knihu, která se přečte raz dva. Postavy jsou vykresleny reálně, příjemným překvapením je i fakt, že je kniha vyprávěna z pohledů dvou rozličných osob.
Možná malinké rozčarování pro mne bylo, že Saeculum sjelo z vlny mystična... To víte, já jsem na to fantasy :)

Nemohla jsem odolat a přečetla si další knihu od autorky, Erebos. Musím jen konstatovat, že je to stejná parádní jízda... Ale o tom až v příští recenzi. Bonusem, třešničkou na dortu, pro mě byl fakt, že hrdinové knihy jsou řádní larpáci. Že nevíte, co je larp? Mohu odkázat na vysvětlení tety Wiki ZDE a sama dodávám, že je to oddychová (a přesto akční), kreativní (zde si doplňte hromadu superlativů) zábava, která Vás přenese do jiného světa. Umožní Vám se stát kým chcete a na chvíli zapomenout na dobu, ve které žijete. Sama jsem se účastnila larpu a mám z něj super vzpomínky na dobu strávenou ve společnosti zajímavých lidí.

Saeculum, knihu s krásně kontrastní obálkou a originálním příběhem, doporučuji všem, kteří rádi hádají, jakým směrem se příběh vyvine a rádi se přesto nechají překvapit nečekaným vyvrcholením děje.

Více o knize se můžete dozvědět na www.saeculum.cz

Moc děkuji nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí knihy na recenzi :)