Recenze: Tetovaný

Název: Tetovaný
Originální název: Painted Man

Autor: Peter V. Brett
Rok vydání v ČR: 2010
Nakladatelství: Triton
Počet stran: 448
Anotace: Noc co noc přicházejí s tmou jadrnci - démoni, kteří na sebe berou děsivou podobu i podstatu. Planou sžíravou nenávistí k lidstvu, vládnou nadpřirozenou silou a mocí. Po stovky let pozvolna vyhlazují lidské stádo, které se před nimi skrývá za magickými chranami - mocnými symboly, jejichž původ je zahalen tajemstvím a ochrana děsivě křehká. Kdysi bojovali lidé s jadrnci za rovných podmínek a zastavili je. Jenže ty dny jsou dávno pryč. Démoni sílí, zatímco lidí díky každonočním útokům ubývá.
Nyní svítá lidstvu naděje. Tři mladí lidé, kteří přežili krutý démonský útok, se odváží o nemožné - vystoupí zpoza křehkého bezpečí chran a riskují vše v zoufalé snaze odhalit tajemství minulosti. Arlen přinese jakoukoli oběť za svobodu. Truchlivá životní pouť ho dovede až za hranice lidské moci. Rojer, zmrzačený démonem, který mu zabil rodiče, hledá útěchu v hudbě - a objevuje, že hudba může být stejně tak útočištěm jako zbraní. Krásná Leesha se stane obratnou léčitelkou, ale lektvary mohou i ublížit... Společně budou čelit noci.

Jen málokdy se mi stává, že držím v rukou právě dočtenou knihu a řeknu si: ,,Páni. Tak to je bomba".

Konečně jsem mohla zažít ten pocit znovu..díky Tetovanému. Do to-read-listu jsem ji měla přidanou už nějaký ten čas a Terra z Sheisbookaholic mi svým článkem 5 důvodů, proč začít číst Démonskou sérii připomněla, že bych si ji už mohla přečíst.

Kniha, i přes to, že je poměrně objemná, se přečetla skoro sama. Musím říct, že Brettův styl psaní mi naprosto sedí. Kniha je psaná nesmírně čtivě, naprosto naturalistická a prostě...boží.

Nastaly zlé časy - každou noc ze samotného Jádra země povstávají jadrnci, démoni lačnící po krvi a mase lidí, obludné nestvůry, které neznají slitování. Každou noc se lidé musí schovávat za bezpečí chran, symbolů vyrytých na chatrče a domy, přes které se jadrnci nedokážou dostat. Noc co noc se lidé modlí, aby chrany nepovolily a naslouchají  zuřivé nájezdy démonů, snažících se najít skulinu ve chranové neviditelné síti. Každý kreslí chrany jak nejlépe umí a ne vždy jsou vyvedeny tak, aby správně fungovaly. Jadrnci hodují noc co noc..

V knize prožíváme příběhy tří hrdinů od dětství až do dospělosti:

1) Arlena, chlapce z Tibbetské Říčky, který je svědkem smrti své matky, kterou pozře Jádro, jen díky strachu a neschopnosti svého otce. Lidé se jadrnců bojí natolik, že mnohdy jen otřeseně sledují, jak jejich milované rvou na kusy, ochromeni strachem tak, že nedokážou nic udělat. Arlen však sní o dobách, kdy to bylo jinak. O dobách, kdy lidé s démony válčili jako sobě rovní a vyhrávali. Bojové chrany jsou však dlouhou dobu ztraceny, pro ostatní lidi nenávratně. Arlen je znechucen zbabělým otcem a schováváním za chranami a zařekne se, že takový nebude. Uteče z domova s cílem dostat se do jednoho ze Svobodných měst.

2) Leeshy z Drvoštěpské Kotliny, která poznává, že lidé nejsou vždy takoví, jaké si je představujeme nebo chceme mít. Její zaslíbený Gared jí zničí čest a zostudí sprostou, vychloubačnou lží. Nemá se komu vyplakat na rameni. Její matka Elona je jadrnec v lidské podobě, svou dceru nemá ráda a dává jí to náležitě najevo. Jediný, kdo ji podporuje, je Erny, její otec, který však nemá průbojnou povahu a raději klopí hlavu k zemi. Nečekaně nachází oporu ve staré Bruně, přestárlé kořenářce, která jí proti vůli její matky vezme do učení. Leesha díky Bruně objevuje svoje vlohy pro léčitelství a konečně se cítí šťastná..

3) Rojera z Říčního Mostu, do jehož domu se kvůli starým chranám probijí jadrnci, zabijí jeho matku i otce a Rojera se ujme žonglér Arrick. Arrick je jedním ze zbabělců, které zajímá jen záchrana jejich kůže, ale kvůli pocitu viny si vezme Arricka na starost. Učí ho žonglérskému řemeslu. Rojer se snaží být dobrým učedníkem, ale více než žonglování ho baví hraní na housle. Jako památku na útok jadrnců, když byl malý, má zohavenou ruku - chybí mu na ní prsty, to mu však nebrání v hraní.

Je otázkou času, kdy se příběhy hrdinů střetnou...

Tetovaný je skvěle propracované fantasy. Brett napínavým dějem nešetří - čtenář je jak napnutá struna. Dost často se mi stávalo, že jsem četla příběh Leeshy a najednou konec kapitoly a najelo se na příběh Rojera...nadávala jsem, protože jsem se chtěla dozvědět, co se bude dál dít s Leeshou..ale Brett brilantně čtenáře přeorientuje na další dějovou linku jiného hrdiny tím, jak ji napíná.

Knihu řadím do svých oblíbených titulů, což je čest, jelikož jich tam mám opravdu skromný počet. Rozhodně doporučuji milovníkům skvělého fantasy!