Recenze: Levá ruka boží

Autor: Paul Hoffman
Rok vydání v ČR: 2010
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 416
Anotace:
„Poslouchejte. Svatyně vykupitelů na Střelecké stráni je zatraceně lživý název, protože tam nikdo vykoupení nedojde a o svatyni už vůbec nelze mluvit.“
Svatyně vykupitelů je bezútěšné místo – místo, kde není vítána naděje ani radost. Většina jejích (téměř výlučně mužských) obyvatel tam byla přivedena v raném dětství proti vlastní vůli, kterou snad kdysi měli. Teď trpně přežívají pod hrůzným režimem lordů vykupitelů, jejichž krutost a surovost má jediný cíl – službu ve jménu Oběšeného vykupitele. V celém komplexu svatyně se nikdo dokonale nevyzná, tak rozsáhlý a spletitý je labyrint jeho chodeb – chodeb naplněných pachem staletí starého náboženského zápalu. A v jedné z těchto chodeb stojí chlapec, dívá se ven temným oknem a pozoruje nejnovější skupinku nešťastníků, kteří do tohoto pekla přibyli. Je mu čtrnáct nebo snad patnáct let – jistě to neví ani on sám, ani nikdo jiný. Své skutečné jméno už dávno zapomněl, teď mu však říkají Cale. Ze svého předchozího života si na nic nevzpomíná a o tom budoucím nic neví... Seznamte se s andělem smrti.

Levá ruka boží se moc nepodobá žádné knize, kterou jsem doteď četla. Buď čtu málo podobný žánr, nebo je kniha skutečně originální :)

Kniha mě rozhodně zaujala pěknou obálkou a zajímavou anotací. Rozhodně to je změna od samého YA a podobných romaňtáren. Žánr odpovídá i ,,složitosti" čtení. Musela jsem si vyhledat nejméně 6 slov, které jsem nikdy neslyšela a rozšířila si díky knize slovní zásobu.
Mimochodem, dormitář je označení pro společnou ložnici mnichů, nebo jeptišek.

Vidíte? Slovní pojem, který se dá snadno použít v klasické, běžné konverzaci :D

Thomas Cale, hlavní hrdina příběhu, je jedním z akolytů (rozuměj něco jako kleric, aneb rozuměj něco jako ministrant, rozuměj...prostě mlaďoch, který se bohužel vyskytl v náboženské instituci a slouží pod nějakým pánbíčkářem. Věřící, bez urážky).
Od ostatních chlapců, kteří jsou ve Svatyni vykupitelů, jak se pevnost nazývá, se Thomas liší. Vykupitelé (tramtarará, pošahaní pánbíčkáři zde) jsou vskutku sadističtí a povýšení. Chlapci mají přísní režim a každodenní bití, mnohdy i úmrtí, nejsou ničím výjimečným. Zatímco každý hoch jeho věku si nesnadno zvykne na takovou denní rutinu, Thomas ji přežívá. S ledovým klidem. Při výprasku jeho tvář zůstává neměnná, nedává nijak najevo, že se jeho tělo zmítá v bolestech. Je inteligentní, mrštný a zabijácký. Aneb tolik k tomu, že se Thomas liší.

Jednoho dne má Thomas předat zprávu jistému Vykupiteli, zastihne ho však při věcech, které Thomase šokují. Vykupitel si kuchá živou dívku (dívky ve Svatyni nikdy nejsou, akolyté pomalu nevědí, jak vypadají...), zatímco jedna vystrašená čeká v rohu na stejný osud. V chlapci se zvedne vlna nevole a zabije Vykupitele - proviní se nemyslitelným hříchem, za který mu hrozí smrt. Jediné, co mu zbývá, je utéct. Osud mu do cesty přihraje další dva akolyty a společně se vydávají na útěk ze Svatyně..

Levá ruka boží je celkem čtivá kniha. Na začátku mne bavila hodně, v polovině to bylo trochu na hraně, ale konec byl uspokojivý. Nutno podotknout, že otevřený druhému dílu. Postavy jsou sympatické, když nepočítám Vykupitele a jiné šikanátory. Nejsou rozkresleny do detailu, charakter je jemně vyrýsován pro každou postavu a kupodivu to stačí. Více jsou vykresleny charakterové rysy pro Vykupitele a druhou stranu. Thomase, kterému v knize neřekne nikdo jinak než Cale, jsem si zamilovala. Fandila jsem mu a držela palce. Popravdě ani nevím proč, jelikož nijak charismatický, nebo ,,boží" není. Asi síla knižní osobnosti :)

V knize se objevuje náboženské téma, vojenské plánování a organizování, nějaký ten románek.. označila bych jí víceméně za ,,akční". Konec je, jak píšu výše, dost otevřený, naprosto rozehrává karty pro druhý díl. Tudíž mi nezbývá nic jiného, než přijmout imaginární ruku autora, který mi nabízí možnost dozvědět se, co bylo dál..

Knihu doporučuji, pokud tenhle žánr máte rádi, pokud si chcete oddechnout od YA, upíráren, vlkodlačáren, romantiky, dystopií, slaďáren, nekromaňáren a vším podobným... Hodnotím Levou ruku boží více než kladně :)