úterý 29. července 2014

Recenze: Hledání Aljašky

Název: Hledání Aljašky
Originální název: Looking for Alaska
Autor: John Green
Rok vydání v ČR: 2013
Nakladatelství: Knižní klub

Počet stran: 256
Anotace: Šestnáctiletý Miles, posedlý sbíráním posledních slov významných osobností a touhou hledat „velké Možná“, je spíše outsiderem mezi svými vrstevníky. Jeho život získá zcela novou podobu, když přejde na internátní školu Culver Creek. Zde se rychle spřátelí se svérázným spolubydlícím a okouzlující, naprosto nepředvídatelnou Aljaškou Youngovou. Okamžitě je vtažen do světa, kde se porušují školní pravidla, pořádají různé večírky i provokace. Miles ožívá v dennodenním kontaktu s novými kamarády a stále víc miluje fascinující Aljašku. A tak vývoj směřuje k okamžiku, kdy se všechno nečekaně navždy změní... Živý, naléhavý a nekonečně dojemný příběh.



Pravděpodobně skoro každý zná román Hvězdy nám nepřály od Johna Greena. Nejvtipnější a nejsmutnější příběh - tak je kniha označována. Každému, který si Hvězdy zamiloval, rozhodně doporučuji další knihu Johna, která Hvězdám předcházela - a to Hledání Aljašky.

V první řadě rovnou varuji, že recenze bude extrémně pozitivní. John Green prostě umí. Jeho styl vyprávění, příběh, zakončení - prostě paráda.

Šestnáctiletý Miles je kapku outsider. A tak trochu podivín - jeho záliba je sbírání posledních slov slavných. Ve svém životě se necítí spokojený a podle posledních slov jednoho básníka - ,,jdu hledat velké Možná", se rozhodne pro změnu. Nastoupí do školy Culver Creek, kde studoval jeho otec a která je od jeho současného domova vzdálená 885 km. Doufá, že se aspoň s někým spřátelí a že snad najde své velké Možná.

Jeho spolubydlící Chip, který si neřekne jinak než Plukovník, sice nemá potřebné centimetry na výšku, zato má však spoustu charizma, které by mohl rozdávat. Milese přejmenuje na Válečka a jeho kufr na Stolek. Plukovník seznámí Milese s Aljaškou, fascinující dívkou, jakou nikdy Miles nepoznal.

Aljaška je prostě jiná než ostatní dívky. Bláznivá, dokonalá, nepředvídatelná, záhadná, krásná. Knihomoly potěší, že její pokoj se sestává z více knih, než které za svůj život stačí přečíst. Miluje sex, kouření a knihy. Miles se do Aljašky zamiluje, avšak má smůlu - Aljaška je zadaná a často říká ,,..ale miluju svýho kluka".

I přesto se Miles cítí šťastnější, než kdy byl. Má konečně přátele a poznává nepoznané. Kanadské žertíky, společné učení, zábavu s přáteli. Nebyla by to však Greenova kniha, kdyby neměl nastat nějaký zvrat. Zajímavé je, že nenastává na konci. Kniha je označena PŘEDTÍM a POTOM. Jako děsivé odpočítávadlo je u každé kapitoly poznačeno, v jakém čase se nacházíme - například ,,sto dvacet osm dní předtím". Čtenář díky tomu může tušit, že se kniha blíží k něčemu, co naprosto změní její směr. 

Jelikož nesnáším spoilery, nenapíšu, jak se kniha vyvíjí dál. Nebylo by to fér. Možná je recenze o to sušší, jelikož část POTOM je podstatná. Naši přátelé se snaží srovnat s tím, co se stalo a hlavně se snaží přijít na to, proč se to stalo. 

Hledání Aljašky je kniha o hledání. Hledání odpovědí, hledání sama sebe a o dospívání. Specialitou Greena je to, že Vás na jedné stránce rozesměje a na druhé Vás srazí na dno. Nesnaží se svoje záměry s postavami tajit, bude Vám naprosto jasné, co se stane. I přesto ve chvíli, kdy se to stane, budete šokovaní a mnozí z nás si i pobrečí. Hledání Aljašky je dle mého naprosto báječná kniha. Postavy jsou sympatické, hezky rozkreslené, natolik živé...Všechny Greenovy postavy působí tak reálně, tak hmatatelně...Cítila jsem se jak mezi přáteli během čtení knihy. A bože! Jak já si zamilovala Aljašku. Naprosto chápu Milesovu fascinaci touto dívkou. Její myšlenky, to, jaká je...její parádní výkřiky tipu ,,Na mě tyhle patriarchální paradigmata nezkoušej!". No kdo by si ji nezamiloval? :)

Kniha se společně s Hvězdami stává mou oblíbenou. Rozhodně ji musím mít ve své knihovně a doufám, že Hledání Aljašky bude filmově zpracováno. Tohle je kniha, ke které se budu vždy ráda vracet.

10 komentářů:

  1. Mala by byť vážne sfilmovaná :) niekedy v 2016 alebo tak sa mi zdá, že som to niekde čítala :)
    inak, pekná recenzia

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)
      Opravdu? Paráda! To si klidně ty dva roky počkám :D

      Vymazat
  2. Pekná recenzia. Knižka dosť zaujala a môže to byť príjemná oddychovka. :) O sfilmovaní som počula aj ja.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)
      Tak to mě těší, že je šance na zfilmování :)
      Knížka se přečte skoro sama, začneš a najednou jsi na konci...

      Vymazat
  3. Mě Aljaška zklamala :( Já Greenovi prostě nevěřila.. Přišlo mi, že se ze mě jen snaží ždímat slzy.. Mám doma ještě Hvězdy nám nepřály, nerada autora zavrhnu po jedné přečtené knize, a vážně doufám, že Hvězdy budou jiné a že mě příjemně překvapí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad se aspoň Hvězdy budou líbit :) Případně film.
      Já si Aljašku jako osobu zamilovala, tak mi nezbývalo nic jiného, než knize propadnout :D

      Vymazat
  4. Děkuji ti za recenzi, po knize se už jak dlouho dívám, ale trochu jsi mě k tomu nakopla :D snad si ji brzy pořídím!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, jsem jen ráda, že to někoho nakoplo k přečtení :)
      Já ji mám jen jako e-book, ale rozhodně ji chci do knihovničky :3

      Vymazat
  5. Ahoj Shax, chtěla bych se tě zeptat, zda, dle tvého názoru, mohu knihu koupit 13 leté dceři. Díky Renata

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Renato,
      děkuji za Tvůj dotaz :)
      Spíš bych se přikláněla k názoru nekoupit..
      Každý dospívá trochu jinak rychleji, ale Hledání Aljašky bych možná doporučila pro věk tak 15 a výše řekla bych. Mně osobně je 21 let.
      V knize hlavní postavy filosofují, mihne se tam kapka erotiky, přelom knihy je tragický a řeší se spoustu myšlenek - lítost, smutek, touha. Hledání Aljašky je v první polovině zábavná kniha, ale také dost depresivní na konci.
      Snad jsem Ti trochu pomohla :)

      Vymazat