sobota 14. června 2014

Recenze: Nádherné bytosti




Název: Nádherné bytosti
Originální název: Beautiful creatures
Autor: Kami Garcia, Margaret Stohl

Rok vydání v ČR: 2011
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 512
Anotace: Ethan žije v městečku Gatlin v Jižní Karolíně celý život, stejně jako celé generace jeho rodiny. A jedno ví bezpečně – tady se nikdy nic nemění, nikdy se nic neděje. Pak se však objeví Lena Duchannesová a najednou není nic takové, jako bylo dřív. Ethan postupně zjišťuje, že výstřední, zvláštní, nešťastná a nesmírně přitažlivá Lena je z rodiny mocných Zaklínačů a o jejích šestnáctých narozeninách na ni má dopadnout kletba – kletba, která ohrožuje její život. Lenu a Ethana však k sobě váže hlubší pouto, než kterýkoli z nich tuší, a Ethan je možná Leninou jedinou nadějí.






Tahle knížka mi byla doporučena cca před rokem. Doporučil mi ji kolega z firmy, ve které pracuju. Kolega. Ano, chlap. Kolem třiceti pěti let. Chlap.

Konečně jsem měla možnost se k ní dostat. Pravděpodobně ji zařadím na Seznam mých knižních prohřešků aneb známé knihy, které každý četl...vyjma mě. (Mimo jiné jsem si z něj už vyškrtly Hvězdy nám nepřály... A Hra o trůny trpělivě na přečtení čeká). 

Kniha má naživo moc krásnou obálku. Písmo je blyštivé a celý obal je prostě..pěkný. Titul má dvě zajímavosti.
a) napsaly jí dvě autorky
b) je to fantasy romanťárna z pohledu chlapa

Hlavní hrdina je skutečně neotřelý nápad. Avšak je vidět, že mozek, který zpracoval slova a myšlenky hrdiny - Ethana, byl ženský.

Ethan žije v totálním zapadákově, který by Pratchett pojmenoval jedině Kyselá Prdel. Gatlin je výjimečně nudné městečko, kde se nic neděje. Proto příjezd Leny Duchannesové, neteře místního podivína Macona Ravenwooda, rozvíří jinak poklidné vody Gatlinu. Stane se hlavní událostí a atrakcí. Ethan nedokáže věřit svým očím, když Lenu poprvé uvidí. Je to dívka, o které se mu každou noc zdá.
Když to shrneme, ano, Ethan se do Leny zamiluje. Aby to nebylo tak jednoduché, Lena je Zaklínačka. Aneb jak slušně říci čarodějnice,x-menka, nadaná nadpřirozenými silami..Ale Zaklínačka zní prostě líp.

V den svých šestnáctých narozenin ji čeká Vyžádání. Buď si jí vyžádá Temnota, nebo Světlo. Lena je ze svého osudu nešťastná a celá kniha se víceméně točí o tom, jak zvládnout/změnit Lenin osud.

Příběh je to vskutku originální. Někomu rozhodně nebude sedět styl, kterým je kniha napsaná, jelikož v určitých pasážích to vypadá, jako by knihu psala čtrnáctka. A nebo drsnej překladatel. Slang a hovorová čeština útočí z každé stránky. Pro mě to byl skutečně rušivý element, ale dalo se to přežít.

Kniha se ze začátku celkem táhne, přece jenom zevrubně se seznámit s nudným městečkem není zábava, ale po dlouhém rozjezdu to celkem sviští dál rychle. Zhruba od poloviny mě bavila a přečetla se skoro sama. Rozhodně sáhnu po druhém dílu - Nádherná temnota. Když to shrnu - kniha má zajímavý příběh a hodnotím ji kladně.

Pravděpodobně bych zde měla napsat, jak na mě působily postavy... Víte, když já udělala základní chybu čtenáře.. Ano...

                                                           ...podívala jsem se nejdřív na film....

A vymstilo se mi to. Půlku filmu jsem nadávala na herecké obsazení. 


Jediný, kdo stál za to, byl strýček Leny Macon (Jeremy Irons) a sestřenice Leny, Ridley (Emmy Rossum).

Postavy v knize jsem pak vnímala zkresleně. Filmový Ethan mi byl krajně nesympatický a trochu se to přeneslo do knižky. Pořád jsem si prostě představovala herce. Doufám, že to do druhého dílu přejde :D





8 komentářů:

  1. Vůbec neznám.. a nejsem si jistá jestli by mi to sedlo - každopádně recenze super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)
      Já z knihy měla pořád takový rozporuplný pocit, ale nakonec se přikláním k tomu, že se mi líbí :)

      Vymazat
  2. Tohle jsem četla někdy před rokem, ke konci prázdnin.. prokousávala jsem se tím hrozně dlouho, protože mě to moc nebavilo.. strašně se to táhlo, pořád se řešilo jenom jestli Lena bude Světlá nebo Temná a jak to změnit - přesně jak píšeš..
    Taky jsem viděla první film, pak jsem to teprv přečetla, ale.. za mě nic moc teda.. s dalšími díly rozhodně nepospíchám..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teď dočetla druhý díl a celkem fajn. Je to dost rozporuplná kniha, ale má na to právo, když jí psaly dvě autorky :D

      Vymazat
  3. film jsem videla a byl otresny... ale jinak jsem nevedela o knize, mozna ji nekdy dam sanci :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus, já teď dočetla druhý díl a docela mě to chytlo :)

      Vymazat
  4. první díl super, pak je to čím dál tím víc donebevolající blbost :D upřímně ty další díly za přečtení nestojí :D a kdyby ses podívala na film po přečtení, tak bys taky nadávala, na tom by se nic nezměnilo :P Celupka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už přečetla druhý a ten mě celkem bavil :D Chystám se na třetí, ale pořád tahle série ve mně zanechává pocit rozporuplnosti.. a nemůžu se toho zbavit :D
      No já si myslím, ten film byl opravdu jedno velké nic moc :D

      Vymazat