sobota 17. května 2014

Recenze: Odstíny života

Skoro každý z nás má nějaký čtenářský zlozvyk. Je načase, abych se Vám svěřila s tím svým. 

Mým zlozvykem je, že ve fantasy sféře nedávám šanci českým autorům. Zaujme mě obal, název..vezmu knihu do ruky, podívám se na autora...a jakmile vidím české jméno, vracím zpět do regálu. Ano, vím, je to předsudek. 
Nemůžu si pomoct, ale mám pocit, že českým autorům fantasy, horrory, scifi a podobné psát nejde. Tak nějak si za tím i stojím. Ale všude se najde nějaká výjimka. 

Ne, že bych nějak vyměkla, ale k přečtení Odstínů života mě dostala taková menší lest. Na knize není jméno autorky Lucie Adamová. Je tam pseudonym Lusy Adams. Musím zatleskat. Lucie, dostala jsi mě ;)

Takže přináším historicky první recenzi z českých luhů a hájí.


Název: Odstíny života
Originální název: Odstíny života :))
Autor: Lucie Adamová (Lusy Adams)
Rok vydání v ČR: 2011
Nakladatelství: XYZ
Počet stran: 360

Anotace: Alexandrina Avitalová se za života nijak nelišila od vrstevníků. Když je v den svých devatenáctých narozenin chladnokrevně zavražděna, nikdo nemůže tušit, že smrt se stane začátkem její nové cesty. Tři roky poté, co byla pohřbena a oplakána rodinou a přáteli, se probouzí znovu k „životu“. Je uvedena do světa magie a ďábelských stvoření. Alex musí zapomenout na svůj předchozí život, aby mohla zaujmout pozici neohrožené bojovnice se silami temnot. Podle dávného Proroctví je právě ona jedinou vyvolenou, Spasitelkou, která má rozhodnout odvěkou bitvu mezi dobrem a zlem…


                                                                                      Pro recenzi klik níže :)

V první řadě mě zaujala obálka, která je moc pěkně graficky zpracovaná. Opravdu povedená.

V nějaké recenzi (bohužel si nevzpomenu v jaké, ani kdyby jste mě za kotníky věšeli) jsem četla, že daného člověka nebaví knihy, kde nesměla hrdinka pomalu. ale jistě nabývá super sebevědomí a odhodlání. Lucie to ve své knize vzala pěkně od podlahy.

Hlavní hrdinka Alex (plným jménem Alexandrina Avitalová) je pěkně rázná holka. A taky mrtvá. Což jí ale vůbec neomezuje v tom, aby zbavovala svět podlých démonů a jiných nadpřirozených bytostí, co jen otravují život. Je lovkyně. A aby toho nebylo málo, je taky vyvolenou Spasitelkou. 

Tři roky po její smrti jí oživí jeden z Bohů, Liam. Neodolatelný sexy hajzlík. Provází jí jejím posláním a dohlíží na to, aby byla v pořádku a mohla tak naplnit Proroctví. Ale jak to bývá, příběh se zkomplikuje, když potká Gabea (pro mě trochu nešťastně zvolené jméno, vždy si vzpomenu na nechuťáka nevlastního otce Gaba Percyho Jacksona z filmového zpracování).
Gabe nabídne Alex útočiště a zároveň jí představí další lovce.

Matta, který si myslí, že je super svůdník, jeho mladšího bratra Jamieho. Mikaylu, mladou čarodějku a Douga, vlkodlaka.

Myslím, že už vy sami jste uhodli, jak to bude dál. Alex se do Gabe zamiluje. Gaba se do Alex zamiluje. A ano, není to vůbec snadné, protože oba mají tajemství, s kterými nehodlají jen tak jít ven. Plus přidejte zápletku s krvežíznivými vlkodlaky, jedno větší Proroctví a máte tu příběh plný akce s kapkou romantiky, jak to má být.

Nutno podotknout, že Alex je opravdu drsná hrdinka. Sebevědomí vyšší než Eiffelovka, umění bojovat se sečnými a střelnými zbraněmi, krása a pěkně prořízlá pusa.
Možná tohle je věc, která by některým čtenářům mohla vadit. Alex je prostě víceméně dokonalá. Mašina na zabíjení, minimum strachu a velké sebevědomí. Ale když si zvyknete na její ráznou povahu, možná spolu budete dobře vycházet ;).

Odstíny života jsou psané trochu jinak než ostatní knihy. Alex i ostatní postavy dost často hláškují. Jako puberťáci, kterými vlastně jsou :) Je plná akce a děj má spád. 

Nevěřila jsem, že by se mi mohlo líbit něco od českého autora, navíc od mladé autorky, ale musím dát hrdost stranou. Odstíny života se mi četly fajn. Pro mě byla ráznost hrdinky příjemnou změnou.

Doporučuji všem, kteří by rádi zkusili něco fantasy a českého :)

8 komentářů:

  1. Já dokonalé hrdiny moc nemusím. Problém s tím mám vždy, když čtu Percyho. Protože Percy je prostě dokonalý, nezranitelný a se vším hned hotový. :D :)
    Já teď přemýšlím, zda jsem četla nějakou fantasy knížku od českého autora a asi ani ne, tyjo. :) Mrknu se po ní. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D
      Měla bych se dokopat a přečíst si další díly s Percym. Stydím se, ale přečetla jsem zatím jen Zloděje blesku... Když já hloupá nejdřív viděla film..a pak mi to už nějak nešlo číst :D
      Já četla, kdysi dávno.. Luko - Malý vlkodlak a to byla asi ta knížka, která mě odradila od dalších fantasy od českých autorů.. :D

      Vymazat
  2. Knižku som videla už veľakrát, no ani mi nenapadlo že to je český autor :) Knižka nevyzerá zle, možno po nej siahnem.
    Pekná recenzia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)
      Kniha má moc pěknou obálku...taky mě nenapadlo, že je to od českého autora, Lucie mě pěkně napálila :D

      Vymazat
  3. úplně se ztotožňuju s tvým názorem na české autory, ať mě knížka zaujme na kolik chce, vždycky, když vidím české jméno, tak jí odkládám :D proto jsem si říkala, že jestli já někdy napíšu knížku, tak pod cizím jménem :D ;) CELUPKA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D
      Další společná věc koukám :D
      Já mám teď jednu knížku rozepsanou a už přemýšlím nad pseudonymem... :D Pod českým jménem opravdu něco vydat ne.. :D

      Vymazat
  4. Jenom se zeptám - jak jsi k předsudku přišla (donedávna jsem měla podobný - pokud vidím na obálce ženské jméno, jsem VELMI ostražitá)?
    Respektive otázka směřuje i na ostatní: odkud ta nedůvěra k českým autorům, když stejně nemáte jistotu, jestli náhodou nepoužijí anglicky znějící pseudonym?

    Vzhledem k tomu, že čtu jak světovou, tak českou fantastiku, tak by mě to opravdu zajímalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravdědobně to bylo už před lety, kdy jsem jako dítě dostala ke knize Luko - malý vlkodlak od Sandry Verbrové...ta kniha (z mého pohledu), byla tak hrozná, že jsem se začala českým autorům ve fantasy vyhýbat.
      Je to předsudek, je to špatně..ale nemůžu si pomoct.
      Poslední dobou se snažím nekoukat vůbec na jméno (tedy na národnost autora :))

      Vymazat