pátek 23. května 2014

Recenze: Mort

Pro dnešní recenzi jsem si vybrala knihu ze série Úžasná Zeměplocha, kterou stvořil Terry Pratchett :)
Nevím jak Vy, ale když se vysloví jeho jméno, vždy si vybavím usměvavého postaršího pána, který jako by kouzelnému dědečkovi z oka vypadl.. a žádné fotky z mládí mi tento obraz nevymažou :) 



Pro recenzi klik níže :)



Název: Mort
Originální název: Mort
Autor: Terry Pratchett
Rok vydání v ČR: 1994
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 304
Anotace: Smrť si dříve či později najde každého. Když ovšem přijde k Mortovi, nabídne mu zaměstnání. Ten zjistí, že kvůli tomu nemusí zemřít, a nabídku přijímá. Netrvá dlouho a pochopí, že se jeho romantické touhy jen málo snášejí s vážnou úlohou Smrťova asistenta, a když pozná překrásnou princeznu Keli, která má být zavražděna a kterou má právě Mort dopravit na onen svět, začnou se věci rychle zaplétat..




Série Úžasná Zeměplocha se řadí mezi ty dílka, které jedni milují a druzí jim nikdy nepřijdou na chuť. Zeměplocha se řadí mezi fantasy, rozhodopádně (rozhodně a každopádně v jednom, aneb nová slova vítána :D) se řadí mezi ,,oldfashionfantasy". Při slově fantasy si v dnešní době skoro každý představí draky, jednodorožce, elfy, miniaturní víly, kentaury, upíry, vlkodlaky a všelijakou podobnou paranormální havět. Zeměplocha však těží z jiného druhu fantasy. Zeměplocha je velká placka, kterou podpírají čtyři sloni na hřbetu želvy, která proplouvá vesmírem. Prostě boží. Boží fantasy se spoustou humoru.

Když se vrátím k hvězdě naší recenze, k Mortovi. 
Mort je v pořadí čtvrtá kniha ze série. Na Terryho knihách je fajn, že můžete vzít do ruky druhý díl, nebo čtvrtý a kniha se Vám přečte skvěle bez znalosti předchozích dílů. I když já raději dodržuji přesné pořadí, jsem detailista :)

Jednou z postav je vesnický kluk Mort, samá ruka, samá noha, na hlavě trs zrzavé kštice. Jeho tatík ho v dobré víře vystaví na náměstíčku, aby si ho mohl vyhlédnout jeho budoucí mistr, který potřebuje učedníka. 
A skutečně si i Morta někdo vyhlédne. Samotný SMRŤ.

SMRŤ je v podání Pratchetta parádní chlapík. Svému řemeslu dělá čest svou podobou - poctivý kostlivec v černém plášti, na mohutném oři, který nese jméno...Truhlík.
Navíc SMRŤ, který je svou dlouholetou prací zbaven veškerých emocí, má jednu slabůstku.


KOŤÁTKA!!


Prostě neskutečně boží. Nejlepší podoba smrťáka, kterou jsem kdy poznala. Okamžitě zaujímá pozici oblíbené pratchettovské postavy. A věřím, že ho jen tak nikdo další neporazí. 

SMRŤ učí Morta svému řemeslu a svěří mu své ,,klienty". Ale co se nestane, když Mort zjistí, že má umřít princezna Keli, pro kterou má slabost? I přesto, že princezně už poslední zrnko v přesýpacích hodinách balancuje na okraji propasti, Mort jí nedokáže pomoci na ,,druhou" stranu. A tím změní celou realitu. Realita už si zvykla, že princezna Keli je mrtvá, ale princezna si nezvykla. Ani zdaleka. A do reálné reality se promítá realita s Keli a je zaděláno na pěknou polízanici... 
Mort se tedy společně s Truhlíkem a Ysabell, Smrťovou adoptivní dcerou, vydávají na záchrannou misi, která má navrátit vše do pořádku...

Mort od Terryho Pratchetta se zatím stává mojí nejoblíbenější knihou. Zatím jsem přečetla čtyři, takže je vysoká šance, že ji nahradí další od Pratchetta, ale pobavila mě zatím nejvíce :)

Doporučuji rozhodně všem, kteří od fantasy neočekávají : upíry, vlkodlaky a podobné a mají rádi inteligentní humor. Jak již jsem zmínila, kniha je skvěle univerzální tím, že se s ní zabavíte bez znalosti předchozích dílů :)



8 komentářů:

  1. Ja sa chystám na prvú časť Farba mágie, snáď sa dostanem aj k inej neskôr :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím přiznat, Barvou kouzel jsem se musela trošku prokousat, zatím je to pro mě asi nejslabší kniha ze série, ale každá další se mi zdá lepší a lepší :)

      Vymazat
  2. Súhlasím, Mort je skvelý :) Neuveriteľne vtipný príbeh a neuveriteľne sympatický Smrť :) Ja som začínala čítať Zeměplochu od Lehkého fantastična a musím povedať, že to bola dobrá voľba, lebo keď som sa dodatočne vrátila k Barvě kouzel, bola som mierne sklamaná. Ale všetky ostatné knihy si už udržujú vysoký štandard a obrovitánsku vtipnosť :) Som zvedavá, ktorá bude tvoja najobľúbenejšia, až ich všetky prečítaš... Ja sa neviem rozhodnúť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak koukám, že to máme stejně :)
      Já tedy začínala pěkně popořadě, ale Barva kouzel nic moc.. a každá další kniha lepší a lepší! :)
      Ještě, že jich Terry napsal tolik..myslím, že nakonec titulování "Oblíbená kniha Zeměplochy" vzdám, protože jeho knihy jsou prostě skvělé do jedné :))

      Vymazat
  3. Tak to zní naprosto úžasně! :-)
    Podle námětu je znát, že autor má neskutečnou fantazii.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To tedy rozhodně. Je to neskutečný autor a jeho knihy mě baví čím dál víc :)

      Vymazat
  4. Morta a celkově Zeměplochu mám hrozně moc ráda a Terry Pratchett je sympaťák. :) Teď od něj čtu The Long Earth a Good Omens (obojí napsal společně s někým) a chystám se na Pyramids. Je to prostě génius. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já jsem zatím u Magického prazdroje, beru to hezky popořadě :D
      Ale je fajn, že pořád píše dál i přes svůj zdravotní stav :)

      Vymazat