neděle 16. března 2014

Recenze Dokonalý pár

Pro dnešní recenzi jsem zvolila knihu, kterou jsem právě dočetla a nemůžu se ubránit rozporuplným pocitům.

Představuji Vám:


Český název: Dokonalý pár
Originální název: Matched
Autor: Ally Condie
Rok vydání v ČR: 2012

Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 328
Anotace: V dokonalém světě o všem rozhodují Správci – vyberou vám ideálního partnera, práci i den, kdy zemřete.

Cassie vždy věřila, že podřídit se těmto rozhodnutím je jen malou daní za dokonalý život. Když jí tedy Společnost vybere jako životního partnera jejího nejlepšího kamaráda Xandera, nepochybuje o tom, že je to ten pravý… dokud se na displeji s jeho portrétem nakrátko nemihne tvář někoho úplně jiného. Cassie musí najednou řešit obrovské dilema – volit mezi Xanderem a Kyem, jediným životem, jaký kdy poznala a dovedla si představit, a cestou, po níž se dosud nikdo nevydal. Musí volit mezi dokonalostí a citem, který možná dokonalý není, zato je však upřímný.

Dokonalý pár mě neuchvátil nijak extra svou obálkou, i když musím přiznat, že je povedená a vystihuje víceméně pointu knihy.
Na začátku se seznámíte se sedmnáctiletou Cassie, kterou právě čeká její velký večer. Večer s velkým V - večer, kdy jí bude přiřazen partner, s kterým zůstane až do konce života. Přijde Vám to divné?
Cassie ne, v takovém světě žije. Na první pohled v dokonalém světě, kde Váš život řídí Správci, kteří se starají o chod společnosti. Správci Vám přidělí vhodné zaměstnání, vyberou nejlepšího partnera s dobrými geny a postarají se o to, abyste v osmdesáti letech důstojně opustili svět.
Kapku děsivé, ale budiž. Cassie je přidělen jako životní partner její nejlepší kamarád Xander. Cassie to nečekaně nevadí, spíš je spokojená..Do té doby, než na obrazovce s výběrem jejího partnera neproblikne tvář jiného chlapce. Chlapce, kterého zná.
Ano, uhodli jste, Cassie se zamiluje do chlapce, který údajně má být pouhou chybou v systému a díky němu poznává, že Dokonalý svět, v kterém žijí, není zas až tak dokonalý.
Dokonalý pár je dystopický román, který rozhodně má potenciál. Bohužel mi trvalo docela dlouho prokousat se začátkem. Důvod?
Cassie, hlavní postava románu, mi vůbec nepřilnula k srdci. Autorka bohužel zapomněla hlavní hrdince přidat charisma a ze začátku mi Cassie přišla jako otravná nanynka. Postupem času (a stránek) jsem si na ni spíše zvykla, než abych se do ní vžila.
Ale i přes to, že hlavní hrdinka má charisma slimáka s Downovým syndromem, mě kniha pohltila. Autorka nenásilně odhalovala (ne)Dokonalý svět a postupně zvyšovala napětí. Rozhodně se nemůžu dočkat, až si přečtu druhý díl, protože nesnáším rozečtené dobré příběhy :)
Na trailer ke knize se můžete podívat zde :) 

2 komentáře:

  1. A zase ten dystopický svět. Je zvláštní, že přilnul k mladým lidem zrovna tento druh románu. Nápad je dobrý, tak jako u většiny takových knih. Ale ta nesmírná neoriginalita... odvážná dívka, nedokonalý svět, ona ho chce změnit, milostný trojúhelník, až moc dílů. Pořád neumím skousnout, že lidi baví čís pořád to stejné dokola. Samozřejmě je dobře, že čteš to, co tě baví a nijak to neodsuzuji, tak to prosím neber. Jen... asi jsem nějaká divná :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Jsem hrozně vztahovačná, ale dnes to nějak nefunguje :D Asi se ze mě stává dospělák, blé :D
      Mě na dystopických románech fascinuje fantazie autorů - jak si představují lidskou budoucnost. Jak píšeš..ten faktor - odvážná dívka, nedokonalý svět,milostný trojúhelník..Ten mě ani tak extra nebere. Spíš ta rozmanitost světů. V Dokonalém páru to, že správci řídí život lidí,že je jejich život nalinkovaný až do smrti, v Hunger Games Kraje, každý specializující se na něco jiného. V Divergenci zase frakce... :)
      Ta vychytralá iluze dokonalého systému, i když třeba fungujícího (Dokonalý pár). Fascinují mě ty nepřeberné možnosti, jak by mohl vypadat náš svět :))

      Vymazat