Recenze: Divergence

Český název: Divergence
Originální název: Divergent
Autor: Veronica Roth
Rok vydání v ČR: 2012
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 344
Anotace: Hlavní hrdinka Beatrice žije v Chicagu budoucnosti, kde je společnost rozdělena do 5 frakcí a každá z nich se věnuje pěstování určité ctnosti - Odevzdanost, Neohroženost, Sečtělost, Mírumilovnost a Upřímnost. Každý rok ve stanovený den si musí všichni šestnáctiletí vybrat jednu z frakcí, do níž budou patřit po celý svůj život. Beatrice se rozhoduje mezi tím, jestli zůstane s rodinou, nebo bude sama sebou - obojí mít nemůže…Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.

Ti z Vás, kteří četli Knižní tip na měsíc únor, už ví, jak moc jsem ,,ujetá“ na pěkné obálky. Není proto divu, že moji pozornost přitáhla kniha jménem Divergence.

(Žádná dívka, stojící v temnotě, ozářená křivkou vytvořenou ve Photoshopu, která se kolem ní ovíjí a osvětluje jí rudé vlasy, které povlávají v imaginárním větru? Jéj! :))

Rozhodně můžu doporučit knihu všem, kteří milují ženské hrdinky, které v sobě objeví netušenou duševní sílu, odvahu a vůbec jsou prostě motivačním tahounem, abyste se do nich vcítili a snažili se tytéž vlastnosti objevit v sobě čtením osudu dané hrdinky :D

Ocitáme se v budoucnosti, konkrétně v Chicagu. Hlavní hrdince Beatrice „Tris“ Priorové je šestnáct let. Společně se svým bratrem se ocitá před osudovou volbou, kterou si musí projít všichni, kteří dosáhli tohoto věku. Společnost je rozdělená do takzvaných ,,frakcí“. Frakcí je pět – Odevzdanost, v které se Beatrice narodila, Sečtělost, Neohroženost, Mírumilovnost a Upřímnost. Jak už je vidno z názvů frakcí, každá se zaměřuje na jednu vlastnost. Je to volba, která jí změní život. Volba frakce je konečná - buď zůstane s rodinou, nebo se stane přeběhlíkem a začlení se do jiné frakce, ve které zůstane do konce svého života.

Docela dost těžká volba na šestnáctiletou slečnu, není-liž pravda?

Příběh jde dost do hloubky Trisiných myšlenek. Musí se rozhodnout, co vlastně chce a čím je a čím by chtěla být. Samozřejmě pro nás dámy je připravená i lovestory, ta nesmí chybět :) Tris je na začátku docela ušlápnutá a změna jejího ,,já“ není nečekaně násilná. Její odhodlanost, vytrvalost a síla přichází přirozeně, bez nucenosti, že by to vyžadoval příběh.

Hlavní hrdinka je sympatická a já moc ráda prožívala její útrapy, myšlenky. Navíc autorka
moc hezky popsala začínající vztah, který se rozvine mezi Tris a *nebudu spoilovat*. Všechno v příběhu plyne, někdy pomalu, někdy vše nabere spád a přiznám se, že jsem hltala stránky, jen abych se dozvěděla,co bude následovat. A protože se příběh řadí do dystopických románů – ačkoliv se společnost s frakcemi zdá jako vyrovnaný systém – není rozhodně bez chyby a to už hodně dlouhou dobu. Na to však Tris brzy přijde a příběh může pokračovat :)

Knihu Divergence můžu jen vřele doporučit. Ještě jednou virtuálně tleskám Veronice Roth za to, jaký úžasný příběh vytvořila a moje zvrácené já jí děkuje, že se nebojí vraždit vedlejší postavy jako na běžícím pásu.

Navíc - na motivy knihy byl natočen stejnojmenný film, který do českých kin vletí kolem 3.dubna.