středa 26. března 2014

Recenze Chvíle před koncem

Moje první kniha od Lauren Oliver a rozhodně ne poslední :)




Český název: Chvíle před koncem
Originální název: Before I fall
Autor: Lauren Oliver
Rok vydání v ČR: 2011
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 384

Anotace: Co kdyby vám zbýval jen jeden den života? Co byste dělali? Koho byste políbili? A jak daleko byste zašli, abyste si svůj život zachránili?
Samantha Kingstonová má všechno: kluka, o kterého by stála snad každá, tři úžasné nejlepší kamarádky a prostě všechno nej na střední škole Thomase Jeffersona – od nejlepšího stolu v jídelně až po nejlepší parkovací místo. Pátek 12. února by měl být jen další z řady dnů jejího perfektního života.Místo toho se ukáže, že je to den poslední…



Skoro se až stydím, že jsem se ke knihám Lauren Oliver dostala tak pozdě. V poslední době mě zaujalo nakladatelství CooBoo, od kterého mám zatím tři knihy ve své skromné knihovně, tak jsem brouzdala, co ještě CB vydalo. A dobře mi tak :)

Kniha Chvíle před koncem chytne a nepustí. Četla jsem ji se zatajeným dechem a nebyla jsem si až do poslední chvíle jistá, jak skončí.

Kniha je psaná v ,,ich" formě a zde mi to plně vyhovuje. Na začátku se seznámíte se Sam Kingstonovou, postavou, která není rozhodně typickou hrdinkou. Sam je totiž tak trochu mrcha. Každý takovou znáte. 
Slečinka, která ohrnuje nos nad ostatními, její záliby jsou nakupování, zkrášlování se, ukazování výstřihu, a sbírání obdivu od druhých. Pohybuje se ve skupince nejlepších kamarádek, stejných mrch jako ona, má kluka, který je snem každé dívky, vymetá párty a prostě její život je fajn.

Žádná sláva, co? 

*mírně spoilerodní, ale opravdu jen kapáneček :)*

Sam se ráno vzbudí a nečeká, že by ten den měl být výjimečný něčím jiným než tím, že se poprvé chystá vyspat se svým přítelem Robem. Bohužel Osud si pro Sam přichystal něco jiného, než výměnu tělních tekutin, a to SMRT. Sam se po večírku vrací s kamarádkami domů, ale mají autonehodu a Sam umře. O to větší překvapení je, že se ráno vzbudí živá. Ten samý den, kdy zemřela. 

Sam se dostane do časové smyčky a jak už to tak bývá, začíná přemýšlet nad každým detailem dne, o tom, co řekla. O tom, co udělala. O tom, jaký to mělo vliv na ostatní. O tom, že věci jsou zkrátka nepředvídatelné. Každým stejným dnem, který prožije, se z ní stává úplně jiná Sam Kingstonová. Lepší Sam.

Autorka dokázala velmi poutavě popsat proměnu Sam. Z povrchní nanynky se stává rozumná, chápavá a empatická Sam, která je o 100% příjemnější, než Sam původní. 
Celou dobu při čtení jsem měla pocit, že mi před očima míhá americký seriál. Ani nevím proč :)
Až teprve smrt jí otevře oči a samotná kniha ponouká k  lehkému zamyšlení nad životem.

Rozhodně knihu doporučuji všem :)

Po přečtení Chvíle před koncem jsem neodolala a koupila knihu PANIKA od Oliver Lauren, kterou právě vydalo nakladatelství CooBoo. Očekávejte recenzi v příštím měsíci :)





4 komentáře:

  1. Tahle knížka taky byla mou první od této autorky, a opravdu jsem si ji oblíbila. Hrozně se mi líbilo, jak se Sam změnila, a jak to nakonec bylo..moc pěkná kniha! :-) A povedená recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom stejně :) Já teď od Oliver dočetla svou druhou, Paniku.
      A proměna Sam byla skvělá - nenásilná a přirozená, to mě bavilo číst.
      A děkuji :)

      Vymazat
  2. Na tuhle knížku se chystám už tak dlouho, ale pořád jsem se k tomu nedostala. Nicméně tvoje recenze mě opravdu navnadila, takže jdu hned kouknout, jestli ji mají v knihovně ( doufám, že ano!) a co nejdříve se pro ni vypravím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že Tě moje recenze navnadila :))
      Doufám, že se Ti knížka bude líbit :)

      Vymazat